söndag 7 augusti 2011

Tillbaka till verkligheten!

Vi kom hem från Bulgarien i tisdagskväll, sedan dess har jag jobbat nästan alla dagar samt att vi är husvakt och sover borta nu också. Lite jobbigt att inte få komma hem och städa upp och komma ikapp med allt pappersarbete osv. Idag är jag dock hemma en sväng över dagen och tänkte därför passa på att uppdatera bloggen lite, så ni vet att jag lever! =)

Resan var väl ok, fjärde gången jag var till Bulgarien så jag har väl redan sett det mesta. Dessutom är Sunny Beach ett partyplace och det är ju inte så givande när man är gravid =P Alla vi reste med festade varje dag, men jag och sambon gick runt lite på egen hand ibland, spelade lite minigolf och sånt. Det spelas musik dygnet runt på SB så man blev ju inte direkt avslappnad av att vara där, solen stekte enormt (jag har blivit mycket känslig mot värme nu!), alla röker där och jag som i normala fall har svårt för röklukt höll på att avlida varje gång jag kände röklukt nu! =S USCH säger jag bara, hur kan folk röka?!?!?! BLÄ!

Jag hade hört talas om att man kan få pigmentfläckar av solen när man är gravid och frågade därför min BM om detta före vi åkte, hon sa att så här tidigt i graviditeten så är det ingen fara. Jo men visst! Jag ser ut som en giraff i svanken!! ;( Jag har aldrig fått pigmentfläckar förut, så jag antar att det beror på grav...

Angående maten i Bulgarien så undvek jag fetaost och skinka/salami m.m. Maten där är så smaklös så jag tappade matlusten helt, och det sitter fortfarande kvar...

Hittills har jag bara mått illa två dagar under hela graviditeten, varav en av gångerna var på utresan på Arlanda, mådde jättemysko och kallsvettades, tror inte det var resfeber heller för det brukar jag inte ha.

Jag börjar märka av lite "cravings" tror jag, för jag har ett enormt sug efter färsk frukt, så som ex. persika, nektarin, plommon och körsbär, även citron och räkor/kräftor har jag varit sugen på hittills under hela grav. Annat som lockar är glass i alla former (vilket jag inte är ett stort fan av annars) och Toblerone och Polly.


Fet och tung mat (pizza, kött och bea) undviker jag så gott det går, och det älskar jag i vanliga fall.

Jag tycker att kött smakar konstigt och speciellt tacos!! Smakförändringen av tacos kände jag redan innan jag testade positivt och trodde då att det var något fel på tacokryddan, men eftersom denna konstiga smak infinner sig varje gång jag äter tacos nu så antar jag att även det beror på grav.

Nu har jag svamlat tillräckligt, jag har alldeles för lätt att spåra ur känner jag! ;D Nu ska jag gå och käka en leverpastejsmacka med färsk gurka, yammi!! (Dagens craving ;)).

Hoppas allt är bra med er alla! =)
PS. Idag är jag i v 10 + 1 (v 11) om jag räknat allt rätt =)

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Mammanna87 här. ;)

    Tänkte bara kommentera ang röklukten/röken. Känner exakt som du och är i vanliga fall väldigt känslig och ogillar röklukten skarpt! Hade väldiga problem på stranden, uteserveringar osv när jag var utomlands. Det är helt sjukt att man måste sitta innomhus å äta när det är fint väder ute, bara för att folk som röker sitter där! Usch, blir bara så himla arg! Noll respekt!

    SvaraRadera
  2. har också cravings som du, nektariner är ju så gott! och likadant med kött och så, känns helt motbjudande, fast mest korv. grillad korv får det att vända sig i magen på mig.. så himla konstig man kan bli :)

    SvaraRadera