måndag 5 september 2011

Uh vad fort det går!

Såg att jag inte har uppdaterat bloggen på nästan 1 v! Tiden bara springer iväg, förhoppningsvis går hösten och vintern lika snabbt förbi ;) Nu har jag gått in i andra trimestern också, känns skönt! =)

Jag har börjat frisknat på mig nu i alla fall. I helgen så har jag jobbat och umgåtts med kompisar (eller ja, i alla fall varit fysiskt närvarande, min huvudvärk och nästäppa gjorde så det kändes som att jag hade vakuum i skallen och jag kände mig allmänt knepigt), varit ut och käkat go mat för att fira Camilla som fyllt år, kikat på Samuels innebandymatch, rensat bland miljarder papper och satt in i pärmar, myst med Krut (Samuels vovve), försökt fått nåt sammanhang i hur jag ska göra med företaget, CSN-bidrag, A-kassa, jobb och hur alla dessa olika påverkar föräldrapenningen. man vill ju liksom göra det som gynnar mig bäst i slutändan...

Hur som helst så blev det så här:

  • Jag avslutar företaget fr.o.m. 30 sept (jag har ändå ingen motivation till det nu när jag har så mkt annat att tänka på, dessutom vill jag ändra inriktning om jag ska starta igen, blev inte riktigt som jag hade tänkt mig från början med företaget nu).
  • Idag började jag mina två distanskurser som jag ska läsa på sammanlagt 50% fram till jan, ska inte ta studiebidrag så då kan jag förhoppningsvis stämpla de dagar jag inte jobbar. Detta kommer ge mig mer pengar i nuläget. En av kurserna är "kost vid graviditet och amning", lite komiskt är att jag sökte den kursen före jag blev gravid. Den kan troligtvis bli rätt intressant nu med tanke på min situation! =)
  • Förutom det så har jag planerat att jobba så mycket jag bara kan, hoppas på mycket vik nu i höst!
Jag får dagligen höra kommentarer om hur snabbt jag växer och vad stor jag blivit på kort tid, så jag börjar verkligen misstänka att jag kanske är 1-2 v längre gången än vad VUL visade, för enligt våra egna beräkningar bör jag vara i v 15-16, och inte 14. Jag hade graviditetssymptom redan 11 juni, och blev enligt VUL gravid 17 juni. 

Om man dessutom ser till storleken på min mage så kan det ju mycket väl vara så. DESSUTOM tror jag mig redan ha känt av fosterrörelser!! En väldigt mysko känsla har infunnit sig ca 3-4 gånger den senaste veckan. Det har känts när jag har legat i sängen och ska sova eller nyss har vaknat. Ungefär som att bebisen gör kullerbyttor, eller som att någon "pekar" inifrån och ut. Ungefär som det känns om man har en akvariefisk i en påse med vatten, som åker och stuttar i påsen. Verkligen en jätteknepig känsla, och det har inte varit annat magbubbel för det känner man skillnad på. Det är väldigt ovanligt att känna av rörelser så här tidigt, i alla fall för förstföderskor. Detta gör också att jag börjar fundera på om jag faktiskt är längre gången. Aja, det visar sig väl förhoppningsvis på UL 14 oktober =)

V 14 (13+1)

V14 (13+1) Här syns det att jag även växer på "bredden"

Dock verkar jag stå still i vikt nu, nästan så att jag går ner istället! Måttet runt magen hade däremot ökat sedan sist jag mätte.

Igår jagade Samuel och sen skulle han iväg och spela fotbollsmatch, då fick Krut vara hemma med mig =) Han bor hos svärisarna eftersom han vill ha hundgård, och vi bor i lägenhet, men ibland får han vara här hemma. Han är så hussekär så det har varit lite problem för mig att vara hemma själv med honom tidigare, men nu verkar han ha lugnat ner sig. Fast det kanske var för att han var trött efter jakten å ;) Han är riktigt kelig och tror att han är en liten knähund =P

En bild från förra året när Samuel och Krut varit ute på jakt. Krut har nå smuts i ögat, därav hans snygga ansiktsuttryck...

Nu blev det ett långt inlägg, så nu ger jag mig! ;)

5 kommentarer:

  1. underbart fin mage <3
    // Annica

    SvaraRadera
  2. kanske är någon vecka mer gången då :) eller hur man säger.. men det är ju bara bra att magen växer! jätte fin är den.. du mår bra? hih spännande Marie! jahaja distanskurser nu, jaa ibland svänger livet fort! man vill så mkt, men kanske inte kan just nu eller så gör man impuls grejjer men som ändå funkar (jag är sån) jag vill mkt! helst ha större hus, rätt litet det här.. å hoppas ni hittar ett hus med hundgårdsmöjlighet :)

    SvaraRadera
  3. Självklart var det Maria jag skulle skriva! vet ju att du heter MARIA! kom åt e:et bara ;)

    SvaraRadera