onsdag 7 september 2011

En riktig dipp i humöret!

Hittills har jag inte haft nå väldiga humörsvängningar under graviditeten, det har varit ungefär som vanligt ;)

Men idag har jag världens dipp tror jag, och det beror mest på att jag är orolig över att jag inte ska klara ekonomin med en bebis, jag som knappt har en ekonomi! =S

Det jag stör mig mest på, är att jag inte direkt är lat eller skiter i jobb, utan att jag kämpar som en vettvilling för att få jobba, både här och där. Efter 4 års högskolestudier, en massa ströjobb överallt, företagssatsning m.m. så får man verkligen ingen som helst hjälp ifrån a-kassan nu när man faktiskt för en gångs skull är berättigad till det. Eller ja, det var ju beskedet jag fick i måndags, sedan dess har jag pratat med ytterligare två handläggare som säger olika saker.

Jag blir sååååå less på detta! Jag har varit medlem och betalat avgift fr.o.m juli 2010 till unionens a-kassa. Enligt han jag pratade med i måndags så betalar dom alltid ut någon form av ersättning, även om man inte uppfyller alla deras krav. Av surtanten jag pratade med idag och den jag mailade med igår så stämmer inte det alls, de sa även att det inte alls är säkert att jag får stämpla under tiden jag pluggar, även om det är 50% studier.

Tack för den säger jag då, nu när jag sagt ifrån mig studiebidraget!! (Han jag pratade med i måndags sa att jag kunde göra det!). Dessutom, till råga på allt, så räknade CSN om min månadssumma och nu blev den helt plötsligt 3-400 kr dyrare varje månad! SUCK!!

Jag förstår ärligt talat inte vad jag ska med a-kassan till? Jag bara betalar och betalar, men får ingen hjälp! Surtanten jag pratade med idag sa att jag skulle skicka in ansökan om ersättning i samband med studier redan nu, så de hann kolla på det, men på deras hemsida står det att man får inte skicka in papper förrens dagen man skriver in sig på AF. Det kommer jag göra 4 oktober.

Orka vänta nästan en månad på att få besked om hur min ekonomi kommer bli resten av året då?!?!
Nån som har något bra tips på vad jag ska göra? Jag hoppas på att få ett heltidsjobb så jag kan skita i allt vad a-kassan och AF heter. Men i den här lilla hålan lär det väl inte finns nåt ledigt jobb nu, speciellt inte till någon som är gravid...

Bara för att klaga lite mer så kan jag meddela att foglossningen verkar vara på G! Fick jätteont i höften och runt korsbenet efter mitt pass igår. Haltade nästan när jag klev upp ur sängen imorse ;(
Fortsätter det så här så kommer jag mista ytterligare pengar om jag inte kan leda pass så länge som jag tänkt.

Nu är det 5,5 timme kvar innan jag ska iväg och jobba igen. Jag har lust att dona lite i lägenheten, men är skittrött så jag vet inte om jag orkar... =/

Tack för att jag fick gnälla av mig lite! ;)

3 kommentarer:

  1. Alternativet är väl att du redan nu skriver in dig hos arbetsförmedlingen, du söker ju ändå jobb redan nu?! (så är det gjort)

    Sen skickar du in din ansökan till a-kassan och din ansökan om att få studera deltid. Kassan borde då starta upp ett ärende, och du får EN ansvarighandläggare att vända dig till. Skickar du in papper redan nu har de ju dina papper din första arbetslösa dag och kan då fortare besluta i ditt ärende? Ansökan om de tänker bevilja deltidsstudier kanske de kan titta på före,det är ju ändå människor som jobbar påmyndigheterna och alla är inte trög/sur/bitter? Optimistisk kanske?

    Men det skadar nog inte?

    Det viktigare är väl att du visar att du söker heltidsarbete och att du avbryter studierna om du får ett arbete, brukar vara på den grunden de beviljar deltidsstudier.

    Så länge din ansökan behandlas om att få studera på deltid så kryssar du för förhindrad 50% på kassakorten och sedan arbetslös på den delen som blir kvar efter alla dina olika jobb. Blir du sen beviljad att få studera på deltid så får du skicka in kassakortsändring på de veckor som gått och får akassa reteroaktivt.

    Puhh Andas nu! Nu har fd. soctanten försökt vara optimistisk, har bråkat mycket med akassor/försäkringskassor/arbetsförmedling när jag jobbade och det är mycket lättare när man har EN person med ETT namn att bråka med.

    Kör på, försök ta de lugnt och njut av pissregnshöstvädret =)

    SvaraRadera
  2. Vad konstogt, jag fick säga ifrån mig all akassa nu när jag valde att studera halvtid. Fick ta på mig ett studielån för att få ihop 4300 i månaden. Tycker de ska va möjligt att stämpla halva och studera halva, men jag fick bara ett Nej när jag frågade på Ams. Håller med att det finns fina namn på flicksidan, men ett föll verkligen oss i smaken så det var inte snack om saken! Kram

    SvaraRadera
  3. Bara gnälla på! ibland har man såna dagar bara helt enkelt å behöver lufta sig! ibland är Livet piss, just ekonomifrågor oroar många! Hoppas det verkligen löser sig för dig Maria! det är för jävligt att du inte är berättigad akassa fast du har betalat in länge!? hur ska du då klara dig? måste ju finnas nånting..

    SvaraRadera