torsdag 17 november 2011

Pojke eller flicka, några myter


Pojke:

(x) Koppen lyfter du i örat för att dricka
(x) Du har ofta huvudvärk
( ) Du gillar inte citrus eller apelsinjuice
( ) Bebisens hjärtslag är 140 eller färre
(/) Du är sugen på kött och ost (jag älskar ost i alla former, men det har jag alltid gjort)
(x) Du har svårt att andas och är ofta snuvig (jag är ofta täppt i näsan och har en massa sår i den)
( ) Du har klart urin
(x) Brösten är olika stora (fast så har det ju alltid varit)
( ) Brösten har blivit mycket större
(x) Du var knappt illamående i början
( ) Du och din mammas relation är sämre
(x) Pappan går inte upp under graviditeten (ha, kan han nånsin gå upp i vikt? ;))
( ) På mackan äter du helst kanten (jag äter alltid hela mackan så dessa svarar jag inte ens på)
( ) Dina fötter är kallare än vanligt
( ) Du sover med kudden mot norr
( ) Bebisen ligger högt i magen (ingen aning!)
( ) Håret på dina ben växer ut fortare
(x) Din mage står ut 
(x) Magen är klotrund och toppig
( ) Din pigmentrand är stark och markerad
( ) Du visar handryggen när du visar händerna
(x) Ditt hår är tjockt och glansigt
(x) Du sover helst på din vänstra sida
( ) Du känner dig ofta ledsen
( ) Det är synd om dej (haha what?!)
(x) Du gick upp lite i början (tror det, ca 3 kg fram till v 16-17 nånstans)
(x) Tandköttet blöder inte eller bara lite
(x) Du har ingen svamp eller urinvägsinfektion
(x) Bebisen sparkar hårt och ofta
(x) Bebisen har hicka sällan / aldrig (jag har nog aldrig märkt det tror jag)
( ) Du har enorm utstrålning som gravid
(x) Du känner dig bekväm i din mammakropp
(x) Du har mycket halsbränna (får man sätta tre kryss i samma ruta?? =S)


18,5/33


Flicka:

( ) Lite eller ingen halsbränna
( ) Du känner dej oattraktiv
( ) Babyn hickar mycket
( ) Babyn sparkar mindre, bökar gärna
( ) Du har lättare att få urinvägsinfektion
( ) Du har större risk att få svampinfektion
( ) Tandköttet blöder mycket
( ) Vikten går upp mycket i början
( ) Du är ofta irriterad
( ) Du är ofta arg
( ) Du sover helst på din höger sida
( ) Ditt hår är tunnt och matt
(x) Du visar händerna med handflatan upp
(x) Du har en svag pigment rand/ ingen alls (jag har en lång rand, ända upp till bröstet, som man bara ser i visst ljus =P)
( ) Din mage är bred
(x) Du har en platå på magen (om de menar det där extrabordet man har fått, så ja visst ;))
(x) Håret växer som vanligt på benen
( ) Bebisen ligger lågt i magen (ingen aning!)
( ) Du sover med kudden åt söder (jag har den åt det håll där solen går ner… Öst eller väst??)
( ) Fötterna känns som vanligt (fötterna är varmare så de passar inte in på nåt av könen)
( ) Du äter gärna mackans mitt
( ) Pappan går upp under graviditeten
(x) Du o din mammas relation är oförändrad
( ) Du var illamående i början
(x) Brösten har blivit lite större
( ) Brösten är lika stora
( ) Du har grumlig och blek urin
(x) Du kan andas som vanligt (jag kan ju ändå andas som vanligt trots ofta förekommande nästäppa)
(x) Du är sugen på frukt och sallad
(x) Bebisens hjärtslag ligger över 140
(x) Du älskar citrusfrukt och apelsinjuice


10/31


Magens Form
Pojke: Toppig, utåtstående mage som inte syns bakifrån. X
Flicka: Utbredd mage som sätter sig även på sidorna. 


Pigmentrand på Magen
Pojke: Lång & tydlig rand. X (Lång men otydlig)
Flicka: Ingen rand. 

Babyns Hjärtfrekvens
Pojke: Hjärtfrekvens under 140 slag/min. 
Flicka: Hjärtfrekvens över 140 slag/min. X (Grundat på en lyssning då bebisen var vaken och sparkade hej vilt)

Mammans skönhet under Graviditeten
Pojke: Bibehållen skönhet. X (Skönhet är väl att ta i, men jag märker ingen större skillnad på mig själv iaf =P)
Flicka: Flickan tar sin mammas skönhet under graviditeten. 

Halsbränna
Pojke: Mycket. X Massor! Dygnet runt!
Flicka: Lite eller ingen. 

Babyn Hickar
Pojke: Lite eller inte. X
Flicka: Mycket.

Babyn Sparkar
Pojke: Mycket. X
Flicka: Lite mindre. 

Var i magen babyn Ligger (Vet ej)
Pojke: Babyn ligger högt. 
Flicka: Babyn ligger lågt. 

Blödande Tandkött
Pojke: Mindre blödande. X Inte nå.
Flicka: Mycket blödande. 

Utåtputande Navel
Pojke: Senare under graviditeten. X (Först nu i v 24 är den på väg att ploppa ut)
Flicka: Tidigt i graviditeten. 

Babyn sparkar På (jag tycker den sparkar och grejar överallt, men oftast på vänster)
Pojke: Höger sida. 
Flicka: Vänster sida. X

Mammans Illamående
Pojke: Inte alls eller lite. X
Flicka: Mycket. 

Håret på mammans Ben
Pojke: Snabbt växande. 
Flicka: Normalt växande. X

Mamman är sugen På
Pojke: Choklad & Lakrits. X
Flicka: Frukt & Syrligt. X


Slutresultat:
Pojke 10/14
Flicka 4/14

Ska man tro dessa myter så stämmer min känsla med att det är en grabb! Kul att se hur väl det stämmer ;)

4 kommentarer:

  1. Halloj,

    tänkte bara tipsa om vår bloggtävling som vi anordnar borta på Seatfinders resblogg:

    Seatfinders barntävling:
    Skriv om bästa resmålet med barnen och vinn ett presentkort på Toys R Us.

    Klicka på länken i artikeln för att komma till själva tävlingen.

    Med vänliga hälsningar,

    Anders

    SvaraRadera
  2. Vad kul men en sån lista, jag lånar den av dig, hoppas det är okej :)

    /Klara

    SvaraRadera
  3. Tihi, tack för det. Ja, spännande och se vad som stämmer och inte när den lille väl tänker titta ut :)

    Ja, vi har gjort om en hel del här det här året. Sovrummet är där klädkammaren var förr, vi har slagit ut en vägg där, så då blev det srot och bra :)

    Ja, jag hoppas verkligen att jag slipper HF, men känns som jag ligger i riskzoon. Men snart är det över, börjar bli rätt otålig nu! :)

    SvaraRadera
  4. Ja herregud vad mina fötter blivit varma under den här graviditeten. Förut frös jag konstant och kunde inte gå utan stumpor, nu går jag dagligen barfota och sover med dem utanför täcket!

    och på tal om naveln så hoppas jag att den går tillbaka :-) den ser som sagt lite för rolig ut just nu... haha :D

    Kram

    SvaraRadera