torsdag 26 januari 2012

Redan två veckor gammal!

Tiden går verkligen snabbt! Idag blir Enja redan två veckor! =) Stor blir hon också!

Här om dagen passerade hon 2000 g och fick ett diplom =P Idag vägde hon 2138 g! Längden har blivit hela 42 cm ;)

Hinner skriva lite snabbt nu, hon börjar skruva på sig och ligger och hoppar i sängen med hicka just nu så snart läre jag nog sätta mig med henne =)

Idag avancerade hon även till en vanlig säng (plastlåda) för nu är hon så duktig och kan hålla värmen själv också =) Vi har fått flytta in till ett större rum här på neo så även Samuel kan sova med oss på nätterna =D Sköönt! Så kan han sonda henne medan jag pumpar på nätterna. Hon blir duktigare och duktigare på att äta direkt från mig också, men hon får fortfarande sondmat eftersom hon är för liten för att suga all mat själv. Hon pallar ungefär 10-25 min innan hon somnar, men det är bra ändå det! =) Hon visar också att hon är sugen på mat genom att suga på sina händer (eller våra) och smacka och räcka ut tungan. Det är framsteg! =)

Vet inte om jag skrev det förr men hon har börjat sova med mig på nätterna nu. Lite läskigt är det eftersom hon låter så konstigt ibland, grymtar och kippar efter andan och så låter det som att hon slutar andas och sen andas hon jättesnabbt. Det är en mognadssak säger läkarn. Det är ändå lite halvläbbigt tycker jag, så man sover ju inte direkt bra! =P Tur man har puls o syremätaren att kolla på! Men som det låter nu så ryker den i helgen och då är hon helt fri från kablar, förutom sonden (som hon kommer ha några veckor till)!

Hon kommer ju ha kvar sonden när vi åker hem och det känns också lite halvbra, eftersom att antingen måste vi lära oss att sätta om den själv eller åka ända hit till Hudik om hon drar ut den. Sätter man den fel så kvävs hon och det gör ju inte att man blir mer osäker på sin egen förmåga att sätta om den =S Men orka åka 12 mil enkel resa? Hmm... Hon drog ut den här om natten, då låg hon och kramade sonden när vi vaknade, busunge!

Det som nästan är mest jobbigt med att bo här på neo är att man inte äter bra!!! Vi äter antingen ute eller sånna dära äckliga frysta matlådor! =S Huua! Förutom de gånger svärmor varit snäll o lagat matlådor åt oss!! Så man känner sig skapligt onyttig o sunkig... =(

Nu börjar Enja suga på armarna så jag läre gå och mata henne =)

2 kommentarer:

  1. Men vad stor hon blir! =) Då skiljer det inte så mycket mellan prinsessorna =) Déa vägde in sig på 4290gr igår, och hela 56,5cm lång, det där med andningen var skönt att läsa att det var en mognad sak, för Déa gör det hon med, blir jätte tyst, drar efter andan så det låter (iiiiik) för att sedan andas jätte fort. Hon fick ett andningsstillestånd härom kvällen, hon kräktes och fick det genom näsan, då fick hon panik och andades inte så jag fick "klappa" till på henne på bröstet så hon kom på sig att andas igen =( Apläskigt!! Déa sover för det mesta med mig i sängen, somnar ju bara när man ammar ju... Men har börjat lägga henne i sin säng när vi går upp, så får man några egna timmar iaf... Men man sover inte riktigt då heller tycker ja... Ja nu börjar grodan grina i vagnen, antar att hon kom på att hon var hungrig, sovit middag ett par timmar nu.. Fått haft lite egen tid (som tillbringades framför datorn =P) Kram /Malin

    SvaraRadera
  2. Åh vilken söt liten tös!
    Grattis!
    Skönt att allt gått så bra med tanke på hennes tidiga ankomst!

    SvaraRadera